Torsdagstanker om at få gode spørgsmål

Jeg er vild med selv at stille spørgsmål, men jeg altså også ret vild med at få spørgsmål – især de spørgsmål, som jeg både husker og tænker over flere dage efter. Og lige netop sådan et spørgsmål fik jeg her i weekenden i forbindelse med, hvordan det er at være selvstændig. Og jo mere jeg tænker over spørgsmålet, jo mere vild bliver jeg med spørgsmålet, fordi det kan bruges i alle mulige andre sammenhænge også, nemlig spørgsmålet:

HVAD VIRKER FOR DIG?

Jeg synes virkelig, det er et godt sprøgsmål. Fordi det er så simpelt et spørgsmål, som kan være svært at svare på. Samtidig med, at det jo egentlig er et spørgsmål jeg har brugt på mine workshops og online-forløb (bare en smule omformuleret).

Men hvorfor er det egentlig et godt spørgsmål? Det er det, fordi vi kan få råd, søge ekspertviden og læse tykke bøger om, hvad der er smart, godt og den rigtige måde at gøre tingene på. Men i bund og grund handler det om at finde frem til, hvad virker for DIG, fordi hvad der virker for din nabo eller din veninde er ikke det samme, som der virker for dig. Lige meget om det handler om relationer, sundhed, om at være selvstændig eller hvordan man får hverdagen til at hænge sammen.

SÅ HVAD VIRKER EGENTLIG FOR DIG?

Hvis du gerne vil læse flere torsdagstanker, så er torsdagstanker om at prioritere din sundhed  eller torsdagstanker om sundhed og is måske noget for dig. 

TAK fordi du læser med  – Karina 

Læs videre

September byder på…

Lige pludselig er august blevet til september, det nærmer sig måske efterår. August har været fyldt med skønne oplevelser og bød blandt andet på en tøsetur til Nordsjælland plus opstarten af Groove, som både jeg og min krop havde savnet. Og så toppede august med en fantastisk dag igår i Aalborg til Idrætsmødet. Det var virkelig en fantastisk skøn dag, hvor jeg fik snakket en masse om sundhed, bevægelsesglæde, tid, vaner, nemme løsninger og heldigvis blev det også en dag fyldt med grin.

Tilbage til september, som allerede indenfor den første uge byder på et have af lækre ting, som alle er nogle ting, jeg har glædet mig til i længere tid.

  • Næste mandag, altså mandag den 9. september, 2019, starter jeg mit næste online-forløb op med fokus på mere sundhed ind i din hverdag. Du kan læse meget mere lige her.
  • I dag skal jeg nyde Aarhus Festuge med fiskebanko og koncert med Mads Langer & Tina Dickow.
  • I næste uge skal jeg på drengetur. Jeg skal nemlig sammen med min lillebror og far en tur til Italien og se Formel1 – det glæder jeg mig helt vildt til.
  • Måned for måned så nærmer vi os jo november måned, hvor jeg gerne skulle have sat tjek ved så mange som overhovedet muligt på listen over 35 inden 35. Jeg glæder mig til, at jeg i september gerne skulle kunne sætte tjek ved prøve en vin-smagning, prøve en ny sportsgren eller måske at lave et gæsteblogindlæg.

 

TAK fordi du læser med  – Karina 

Læs videre

Torsdagstanker om at støtte hinanden

De seneste par dage har instagram været fyldt med opslag og stories om, at vi kvinder skal være bedre til at støtte hinanden. Det hele bunder i, at der er flere episoder, hvor kvinder har delt mindre pæne ting om andre kvinder. Og så kan man selv indsætte en masse analyser om, hvorfor der er nogle kvinder, som er efter andre kvinder.

Men det er altså alligevel vildt, at vi stadigvæk bliver nødt til at sige, fortælle og oplyse om, at vi skal blive bedre til at støtte, hjælpe, guide og hylde hinanden – fordi det blive vi alle sammen bedre af. Det gælder både mænd og kvinder, men især kvinder. Mest fordi vi har en tendens til at snakke andre kvinder ned eller kritisere hinanden. Og det bliver simpelthen nødt til at stoppe, fordi det gavner ingen eller intet. Så lad os i stedet for hylde hinanden. Send en besked med “Hold kæft, nogle lækre lår”. Sig til de kvinder omkring dig, at du synes, at de er mega seje. Fortæl, når du ser nogle lækre sko. Sig til dem, der inspirerer dig, fordi de kan noget helt særligt eller har sat håret på en særlig måde. Giv dem et high-five, fordi de kommer igennem hverdagen med den lange to-do-liste. Giv dem et like på de sociale medier og et hjerte, fordi du oprigtigt er glad for dem og på deres vegne. Hyld de kvinder, der er omkring dig, fordi de er røv hamrende seje.

Som Katrine Engberg så fint sagde i et opslag i tirsdag: “Lad os støtte hinanden, så vi alle sammen kan sprede vores vinger.” Armen altså, det er da så fint sagt. Og det allerbedste ved det hele er, at det koster ingenting. Det er fuldstændig gratis og det styrker så vandvittigt meget.

Hvis du gerne vil læse flere torsdagstanker, så er torsdagstanker om at være stolt af dem omkring mig eller torsdagstanker om anderkendelse måske noget for dig. 

Og lige en p.s., så starter jeg nyt onlineforløb op 9. september, 2019, som du kan læse meget mere om lige her. 

TAK fordi du læser med  – Karina 

Læs videre

Livet som selvstændig uge 34

Jeg synes altid det er sjovt, hvordan de samme spørgsmål lige pludselig går igen. Jeg har nemlig de seneste par uger fået spørgsmål om, hvor mange timer jeg egentlig arbejder. Da jeg ikke tæller, så er det et virkelig svært spørgsmål at svare på. Især fordi, hvad tæller man egentlig med? Tæller det med, når man får en god idé en lørdag aften og pludselig sidder og laver noget en time (nok nærmere tre) på den skøre idé? Tæller det med, når jeg snakker med andre om det at være selvstændig og får noget feedback, som jeg kan bruge? Tæller det med, når jeg bruger ti timer på at sætte mit ind i alle mulige og umulige ting som webshop, faktura og kørselsregnskab?

Ugens to do liste var…
– at skrive e-bøgerne færdig til første gennemlæsning
– at få reklameret for min gratis gruppe på facebook den kommende uge

Hvad jeg rent faktiske brugte min uge på…
– Altså det startede jo med en enkelt e-bog, som så pludselig blev til to. Så derfor tager det lige lidt længere tid end jeg lige havde tænkt. Men det er en sjov proces, og den ene er nu sendt afsted til første gennemlæsning. Forhåbentlig bliver den næste klar til at sende afsted i aften.
– Så blev jeg i løbet af ugen kontaktet af Idrætsmødet i Aalborg, så der blev brugt nogle timer på at brainstorme på mulige oplæg, som så er endt i, at jeg på lørdag skal et smut til Aalborg og holde 3 oplæg omkring sundhed. Så jeg krydser fingre for, at jeg kan dele en masse kram ud til dem, der har lyst til at komme forbi og høre lidt om sundhed.
Gruppen på facebook, hvor jeg den kommende uge hver dag vil dele gratis tips & tricks til en sundere hverdag, er allerede for vild og med over 200 medlemmer. Armen altså – det er altså ret vildt.

Jeg er blevet klogere på…
– At selvom jeg har nogle marathondage for tiden, så er det jo heldigvis de fedeste, underligste og sjoveste ting jeg laver.
– At det faktisk ikke er nemt, når jeg alligvel har brugt mange timer på den e-bog og så skulle sende den videre til første gennemlæsning. Fordi den på en eller anden måde bare er utrolig meget mig, og dermed også en smule sårbar.
– At jeg heldigvis synes det er skide hamrende sjovt, også når jeg først lukker computeren kl 23 og vågner klokken 6. Det skal lige siges, at jeg jo udemærket godt ved, at jeg ikke kan fortsætte med sådan nogle marathondage. Og jeg forsøger selvfølgelig at passe på mig selv også, som er en fin øvelse og en god læring. 

Jeg glæder mig til næste uge, fordi…
– Jeg skal til Aalborg og holde 3 oplæg til Idrætsmødet.
– Jeg er spændt på, hvordan alle medlemmerne i gruppen modtager de forskellige tips & tricks til en sundere hverdag – jeg håber jeg kan inspirere til at tænke mere sundhed ind i hverdagen og forhåbentlig tænke sundhed lidt mere bredt.
– Jeg forhåbentlig er kommet længere og videre med begge e-bøger.

TAK fordi du læser med  – Karina 

Læs videre

Rugbrødscrumble

Jeg er ret glad for morgenmad, og det er sjældent jeg får den samme slags morgenmad i en uge i træk. Dog tror jeg godt, at jeg kan finde på at spise yoghurt, frugt og denne rugbrødscrumble hver morgen den kommende uge eller i hvert fald indtil der ikke er mere.

Jeg er ret bevidst om at forsøge at begrænse madspild så meget som overhovedet muligt. Og denne opskrift passer heldigvis ret godt sammen med det, idet der bruges lidt halvgammelt rugbrød eller rugbrød, der måske lige er blevet lidt for tørt.

Som en lille bonus, så er der både smør og brun farin i denne opskrift – du kan jo altid selv bestemme, hvor store eller små de spsk egentlig skal være. Jeg synes denne kombinationen er den rette for mig, men det kan være du gerne vil have den lidt mere eller mindre sødere.

Rugbrødscrumble

250 gram rugbrød (gerne lidt tørt eller halvgammelt)
75 gram mandler (du kan sagtens bruge andre nødder i stedet for)
1 spsk smør
2 spsk brun farin

Skær rugbrødet ud i mindre stykker eller riv det på et rivejern. Hvis du gerne vil have det helt fint kan du blende rugbrødet helt fint i en blender. Hak mandlerne groft og start med at riste dem på en tør varm pande. Derefter tilsætte brun farin og smør på panden og lad det smelte sammen til en lækker masse. Derefter tilsættes rugbrødstykkerne og rør det hele sammen på panden. Bliv ved med at røre til det er godt blandet sammen.
Lad rugbrødscrumblen afkøle inden du spiser det eller hæld det i en lufttæt beholder.

TAK fordi du læser med  – Karina 

Læs videre

August byder på…

Armen altså, hvor har juli måned været skøn (og kort). Men den har også været fyldt med masser af lækre ting, og især en uges ferie har været tiltrængt. Du kan læse lidt om, hvordan det har været for mig at være selvstændig og holde min første rigtige ferie lige her.  Og faktisk dermed også endnu et kryds på min liste med 35 ting inden 35, nemlig at være turist i Danmark. Derudover har jeg været på nogle forskellige cafeer og restauranter rundt i Aarhus. Jeg overvejer faktisk at dele mine yndlingssteder (både nye som gamle) med Jer her på siden. Den tanke skal jeg lige have gennemtænkt lidt mere.

August bliver heldigvis en travl måned. Mest af alt fordi jeg har planer om mange ting, som jeg selvfølgelig nok skal dele, så snart der er lidt mere styr på tingene. Men først og fremmest så tilbyder jeg gratis sundheds walk & talk tirsdag og torsdag i uge 33, så kom endelig og tag meget gerne en med under armen. Du kan læse lidt mere om det lige her.

Derudover glæder jeg mig til følgende ting i den kommende måned:

  • Jeg skal et lille smut til Nordsjælland for at besøge en veninde sammen med en veninde. Det bliver så skønt at være sammen os tre igen. Og så har jeg også andre venindeplaner i kalenderen, det er simpelthen så dejligt.
  • Så er det også i august måned, at Groove starter igen både med en gratis uge i uge 34 og sæsonstart lige derefter. Du kan læse meget mere om Groove lige her. Og med sådan en lang Groove-sommerpause, så glæder jeg mig til at komme igang igen.
  • Og måske er det i august måned, at jeg kan sætte kryds ved at prøve en ny sportsgren eller måske en vinsmagning eller måske at lave et gæsteblogpost på min liste over 35 ting inden 35.

TAK fordi du læser med  – Karina 

Læs videre

Kunne det ikke være skønt ikke at skulle “tilbage på sporet” efter ferien, fordi man ikke rigtig har været væk fra “sporet”?

Det udtryk jeg har læst allermest i dag på de sociale medier har været “så er det tilbage på sporet” og selvfølgelig andre varianter af den sætning. Og jeg synes det er så ærgerligt et udtryk, fordi det giver et indtryk af, at det der har gået forud har været forkert eller ikke i orden – i hvert fald i mine ører. Men kunne det ikke være skønt ikke at skulle “tilbage på sporet”, fordi man ikke rigtig har været væk fra sporet?

Selvfølgelig er der blevet spist flere is i den seneste uge end der plejer, der er blevet trænet mindre end der plejer, der er blevet drukket flere milkshakes og iskaffe end der plejer – fordi der har været ferie. Til gengæld er der også blevet hygget, krammet og nydt de helt små ting meget mere end der plejer – og for mig er det lige så stor en del af sundhed som alt muligt andet. Når alt kommer til alt, så har det altså en meget større betydning end alt andet.

Hvis man har en såkaldt livsstil, hvor man skal “tilbage på sporet”, så er min opfattelse, at den livsstil man lever er for streng eller i hvert fald svært at have – også når der er ferier, jul, fødselsdage, weekender, dårlige dage og alt det som vores liv også indeholder. Og så er det svært, vanskelig og “svært at overholde” ( som i øvrigt også er noget af en sætning af have med sig – men den tager vi en anden god gang), hvis man kun kan overholde den livsstil i hverdagene og på de gode dage. Så derfor synes jeg i stedet man skal forsøge at have en livsstil, som også passer ind – også når der ferier, jul, fødselsdage, weekender, dårlige dage osv. Dermed ikke sagt, at det er nemt. Men i den lange ende bliver det nemmere og forhåbentlig også sundere.

Og husk at tage lidt solskin med hjem fra din ferie, som du så altid har med dig, når hverdagen bliver lidt for hverdagsagtig. 

 

TAK fordi du læser med  – Karina 

Læs videre

Livet som selvstændig uge 30

Den seneste uge har jeg holdt ferie, som også har været den første ferie som selvstændig. Og hvordan er det så egentlig at holde ferie som selvstændig? For mig har det været dejligt at forsøge at tage nogle dages fri og rent faktisk tage en hel uges ferie, men det er også rart at mærke hvor meget jeg glæder mig til at komme igang igen.

Ugens to do liste var…
– at holde ferie eller i hvert fald forsøge.

Hvad jeg rent faktiske brugte min uge på…
– At holde ferie. Fordi jeg har rent faktisk holdt ferie eller i hvert fald så meget, som jeg kan, som tingene ser ud lige nu.
– At være i vandet hver dag primært i Vesterhavet, men også et par dyp i Limfjorden.
– At nyde den danske sommer og et par solnedgange – nogle gange må man altså gerne være heldig med det danske vejr.
– Og så har jeg været (en smule) aktiv på instagram.

Jeg er blevet klogere på…
– At der er noget, der hedder workcation, hvor man kombinere (lidt) arbejde med ferie. Det kunne måske godt være spændende at prøve, fordi tankerne flyver jo alligevel omkring klar parat sund.
– webshop – eller i hvert fald en lille bitte smule klogere.
– Hvor dejlig Vesterhavet, Ribe, Rømø og at spise aftensmad ved Vesterhavet egentlig er.

Jeg glæder mig til næste uge, fordi…
– Jeg har et hav af ideer, som jeg skal arbejde videre med. Og jeg har nok aldrig glædet mig så meget til at vende tilbage efter en ferie. Jeg skal blandt andet i gang med at skrive videre på e-bog og oprette en webshop. Mon ikke der kommer et hav af udfordringer der.
– Og også fordi jeg har nogle skønne aftaler i kalender – som gerne skulle få mig væk fra både e-bog og webshop.

TAK fordi du læser med  – Karina 

Læs videre

Torsdagstanker om også at være mere kritisk

Der er ingen tvivl om, at vi i mange år er blevet bombarderet med tips og tricks til sundhed, slankekure, nye forbudte fødevarer og alt muligt andet om sundhed – eller i hvert fald det, som nogle kalder for sundhed. Det er både fra aviser, blade, såkaldte eksperter og ikke mindst de sociale medier. Og på det seneste har der på min instagramprofil været ret mange reklamer med veltrænet mænd i bar overkrop, som har forsøgt at fortælle om sundhed. Det er selvfølgelig ærgerligt for dem, at de ikke har råd til at købe en trøje. Men hvis de her veltrænet mænd bliver nødt til at smide trøjen for at få vores opmærksomhed, så bliver vi simpelthen nødt til at være kritisk overfor, hvad de fortæller og gerne vil sælge os – altså med mindre de tilbyder deres vejledninger/træninger i bar overkrop, og det så er deres niche. Egentlig er det bare endnu en grund til at snakke om det her med at være kritisk i forhold til det vi læser, ser og hører – også når det handler om sundhed.

Hvis vi tager et andet eksempel, så hvis der noget galt med min bil, Smølfen (det er selvfølgelig et tænkt eksempel) så vil jeg gerne have en god mekaniker til at fikse den – altså en, som rent faktisk ved noget om biler. Og helst ikke en, der har taget et weekendkursus i værktøj og forsøger at sælge mig noget på de sociale medier i bar overkrop eller en journalist, som gerne vil sælge artikler. Fordi det oftest er det, der sker, når det handler om sundhed. Der er rigtig mange dygtige formidlere, der formidler en masse omkring sundhed, men som egentlig ikke har den store baggrundsviden eller kritiske sans, når det gælder sundhed.

Så vær kritisk overfor det du læser, hører og ser – også når det kommer til sundhed. Hvis det lyder for godt til at være sandt, så er det nok fordi det er for godt til at være sandt. Ligesom der er ingen fødevarer, som pludselig fra den ene dag til den anden pludselig bliver et vidundermiddel eller roden til alt ondt.

 

TAK fordi du læser med  – Karina 

Læs videre

Livet som selvstændig uge 28

Efter jeg startede som selvstændig, så er jeg blevet væsentlig klogere på, hvad det egentlig kræver at være selvstændig, hvilke udfordringer, der er, og selvfølgelig også alle de fede ting, som følger med. Noget havde jeg kunne forberedt mig på, andet forsøgte jeg at forbedrede mig på og så er der et hav af ting, som jeg ikke kunne have hverken tænkt eller forberedt mig på. Så derfor vil jeg begynde at dele lidt om hvad det er jeg rent faktisk går og laver som selvstændig.

Ugens to do liste var bl.a…
– At få styr på det sidste med hjemmesiden (i hvert fald for denne opgang)
– Få udviklet opskrifter
– Få styr på, hvad og hvordan jeg tager kontakt til virksomheder efter sommmerferien

Hvad jeg rent faktiske brugte min uge på…
– At få alle mulige og umulige ideer i alle mulige og ikke mindst umulige retninger
– At få hjemmesiden til at spille helt (for denne omgang)
– Undersøge hvordan man opsætter en pæn webshop til bare en nogenlunde pris

Jeg er blevet klogere på…
– At ting tager tid – især ting, som jeg ikke ved særligt meget om. Det tager vildt lang tid at finde rundt i fx hvilke muleposer, der er bedst? Hvad de koster? Hvad koster tryk? Økologisk/almindelige? Kan man gøre tryk bæredygtigt? Hvad med frugtposer? Skal de sælges eller bruges som markedsføring? Og det er bare nogle af de spørgsmål og overvejelser jeg har haft om muleposer – så skal der lige ganges med i hvert fald fem, fordi der er lige mange spørgsmål til alle de andre ideer jeg har gang i.
– At det er guld værd at have en kæreste, som er en smule inde i sådan noget hjemmeside-nørde-noget. Fordi jeg er gået kold ret mange gange på den hjemmeside i løbet af ugen. Og jeg har aldrig prøvet, at jeg ville blive så glad for en knap, der virker, eller små ikoner. Men altså det er jo helt vildt genialt fedt, når tingene lige pludselig lykkes.

Jeg glæder mig til næste uge, fordi…
– Jeg på torsdag rent faktisk har en hel dag uden undervisning, så en hel dag til klar parat SUND, det bliver fantastisk. Det bliver også en travl dag, da jeg på fredag går for mig (altså ferie fra Fitnessworld) og der er mange ting på to-do-listen, som meget gerne skal tjekkes af inden ferien i håb om, at jeg i ferien blot kan få nye og endnu flere ideer.

TAK fordi du læser med  – Karina 

Læs videre