Torsdagstanker om sundhed (også i februar)

Januar handler for rigtig mange om sundhed, altså den slags sundhed, som handler om forbud, restriktioner, slankekure, træningsplaner og alt derimellem. Men hvordan får man egentlig sundhed til også at være i februar, marts, april – ja helt frem til december måned?

For mig handler det om, at vi skal væk fra at tænke “sundhed = slankekure/diæt/restriktioner” og i stedet for tænke sundhed som gode og sunde vaner, som vi kan “overholde” hele året, også når vi er på ferie, til fødselsdags, når vi har dårlige dage og så videre. Så i stedet for, synes jeg, at sundhed skal handle om bevægelsesglæde, madoplevelser, madglæde, lækre og farverige retter, grønsager, kostfibre, søvn, vitaminer, ganske almindelig mad og ikke mindst mental overskud.

Hvis det er de elementer, som vi har fokus på, så er det også væsentlig nemmere at tænke sundhed alle årets dage. Fordi diæter og slankekure kan være svære at overholde alle dage, og så er det risiko eller chance for at ‘falde i’ – og når man først har tankegangen om, at man kan ‘falde i’, så er der heller ikke ret lang vej til ‘så kan det hele også være ligemeget’-tankegangen eller ‘jeg starter igen på mandag’-tankegangen, som ikke altid gør noget godt for din sundhed. Til gengæld vil små ændringer, som du kan gøre i dag (eller i morgen) have en langt bedre effekt på den lange bane. Derudover vil en lille ændring i en sundere retning oftest medfører endnu en ændring og endnu en ændring.

Måske du er interesseret i at læse torsdagstankerne omkring bevægelsesglæde eller nytårsforsæt.

TAK fordi du læser med  – Karina 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *