Torsdagstanker om reklame, sociale medier og gulerødder

Beklager overskriften, men torsdagstankerne i dag handler om lidt forskellige ting, som forhåbentlig alligevel hænger sammen. Jeg blev tidligere på ugen opmærksom på, at jeg er blevet en smule immun overfor alle de reklamer via  instagrammere/influencere. Faktisk så meget, at jeg ikke forholder mig til dem længere.

Det fik mig til at stille mine følgere på instagram om de havde købt noget på baggrund af en reklame fra en Instagrammer/influencer. Der var 36 % af mine følgere (som svarede), der har købt noget på baggrund af instagrammere/influencere. Derimod har 58 % købt på baggrund af en reklame på en hjemmeside og 50 % på baggrund af en reklame i TV. Jeg ved udemærket godt, at der på ingen måde er evidens bag det. Men jeg synes nu bare, det er meget interessant.

Når vi nu lige er ved emnet, så synes jeg det er helt fair, at det tydeligt skal markeres, når der er tale om reklame. Men jeg synes nu stadigvæk det er lidt underligt, at der er forskel på, hvem der skal skrive reklame, og hvem der ikke skal. Jeg har lidt svært ved at se sammenhængen mellem, at jeg modtager nogle produkter af en virksomhed for at udvikle opskrifter til dem (altså til et andet formål), hvis jeg så af egen fri vilje får lyst til at dele noget på de sociale medier, så er det reklame. Mens andre får gaver fra forskellige virksomheder, men hvor det ikke markeres som reklame. Jeg lyder måske som en sur gammel mand, men jeg synes egentlig bare reglerne skal være ens. Fuldstændig ligesom, hvis man skal markeres reklame så tydeligt på de sociale medier, så skal det vel også være sådan alle mulige andre steder.

Der er ingen tvivl om, at jeg er vild med de sociale medier og vild med, hvad de sociale medier kan gøre. Men jeg er også fuldstændig opmærksom på den negative effekt de sociale medier kan have. Og det er her gulerødderne kommer ind i billedet. Fordi billeder og videoer på de sociale medier er egentlig bare et øjebliksbillede, som kan tolkes og forståes på mange forskellige måder. Eksempelvis når jeg lægger et billede op med en gulerod, så kan det være den eneste grøntsag, jeg har fået i dag. Det kan også være, at jeg kun har spist gulerødder i dag. Det kan også være, at billedet slet ikke er fra i dag. Så næste gang du scoller igennem de sociale medier og tænker, at græsset er grønnere andre steder, så husk i stedet på, at græsset altid vil være grønnere, der hvor du vander det. Blev det alligevel lidt for meget? Måske, men så husk på, at dem med den grønne græsplæne stadigvæk har træls vasketøj og forsikringer der skal betales.

Hvis du har lyst til at læse flere torsdagstanker, så er torsdagstanker om at få gode spørgsmål eller torsdagstanker om adfærd i trafikken måske noget for dig. 

TAK fordi du læser med  – Karina 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *