Torsdagstanker om bevægelsesglæde

For mange handler januar om træning, ømme muskler, sved på panden, nytårsforsæt, og der er højsæson i fitnesscentrene landet rundt. I princippet er det jo fantastisk, fordi vi er skabt til bevægelse. Der er dog et lille men, fordi for mange slipper motivationen op efter nogle uger eller måske måneder.

Det vigtigste i denne sætning er rent faktisk, at motivationen for at træne slipper op. Men hvis man, i stedet for at tænke træning, havde fokus på bevægelsesglæde – altså den slags træning, som du egentlig ikke tænker som træning, men som du bare har lyst til, så er du faktisk fuldstændig fri for at tænke på motivationen, idet du ikke begynder med dine undskyldninger for at komme afsted.

Og heldigvis så kan bevægelse være mange forskellige ting, som eksempelvis en gåtur, svømning, spille en ‘fodboldkamp’ for sjov eller tage en dans på stuegulvet. Det kan selvfølgelig også sagtens være en løbetur, fordi du får tømt hovedet, en håndboldkamp, fordi du er sammen med dine veninder samtidig eller hvad der nu passer dig bedst. Så helt kort sagt, så find den træningsform, hvor din bevægelsesglæde kommer først, altså der hvor den indre motivation bliver aktiveret.

Det er ikke fordi der er noget forkert ved at træne fordi man gerne vil tabe sig, være sammen med vennerne/veninderne, for at blive stærkere eller fordi man har meldt sig til et bestemt løb – det er blot den ydre motivation, som er en anden motivationsform. Og hvis man kun har fokus på den ydre motivation og ikke den indre motivation, så er der sandsynlighed for at man stopper igen, når målet er nået.
Det helt klassiske eksempel er, at man har tilmeldt sig et bestemt løb, træner godt op til løbet og gennemfører løbet – for derefter at stoppe med at løbe. Hvis målet kun er at gennemfører et løb, så er der jo ingen grund til at fortsætte efter målet er nået. Hvis man derimod mærker efter alle de dejlige ting, som løb medfører (styr på tankerne, sjovt at løbe, god fornemmelse i kroppen bagefter, frisk luft, alenetid osv.) så har man pludselig aktiveret den indre motivation også – og så er sandsynligheden for at fortsætte meget større. 

Måske torsdagstankerne omkring at være tosset med sport eller om sundhed er noget for dig også

TAK fordi du læser med  – Karina 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *