Mandagsmyter om protein

Protein er nærmest pludselig blevet den vigtigste makronæringstof i medierne og især på de sociale medier – helt særligt hvis du bare engang imellem træner en smule. Mange er blevet bevidst om deres proteinindtag – næsten i hvert fald. Protein har også den gavnlige effekt, at protein er mere mættende end de andre makronæringstoffer (fedt, kulhydrat og alkohol). Så derfor kan det være gavnligt at indtage protein, hvis man gerne vil begrænse sit kalorieindtag. Protein får vi blandt andet fra æg, kød og fisk, bønner og linser. De fleste danskere for mere end rigeligt protein igennem en helt almindelig kost.

Protein kaldes også for kroppens byggesten, fordi det netop er med til at hjælpe kroppen med at opbygge vores celler (herunder også vores muskelceller). Men indtaget af protein er ikke lig med muskler. Det er din træning og din bevægelse, som påvirker dine muskler. Derfor behøves man altså ikke spise eller drikke protein i form af bar, shakes, pandekager (og hvad der ellers findes) for at få noget ud af din træning. Oftest er der lige så mange kalorier i en proteinbar, som der er i en almindelig chokoladebar. Hvis vi indtager mere protein end kroppen kan optage og bruge, så udskiller vi resten igennem vores urin. Det vil altså sige, at der er nogle, som bruger rigtig mange penge på at have noget rigtig dyrt urin.

Hvis du gerne vil læse flere mandagsmyter, så kan du her læse om sunde og usunde fødevarer eller om kulhydrat.  

TAK fordi du læser med  – Karina 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *